Eurobike 2019 – Elektrische fietsen en cargobikes

Eurobike werd dit jaar voor de 28e keer gehouden. Meer dan 1.400 standhouders presenteerden er hun producten en diensten. Ik bezocht afgelopen week deze Mega-beurs in Zuid-Duitsland en opvallend was dat de grote merken afwezig waren en vrijwel alles gericht was op elektrische fietsen en cargo-bikes.

De Eurobike is altijd een graadmeter voor welke fietsen komend jaar ‘mode’ worden. Wat dat betreft is het e-bike, e-bike en e-bike. Echt van kinderfiets tot stadsfiets, racefiets, MTB en zeker alle soorten bakfietsen. Wat dat laatste betreft zijn ze in Duitsland kilometers verder dan bij ons. Waar we hier een Urban Arrow als topsegment zien waren er op de Eurobike tientalle cargo-bikes die verder gaan dan transport van ons kroost. Een Stint zie je er niet maar elektrisch ondersteunde cargo-bikes met, soms, enorme, aanhangers des te meer.

Verder natuurlijk die onwezelijke Mountainbikes met banden dikker dan motorfietsen en elektrisch ondersteund met motoren van soms wel 1000 Watt.

Heel leuk waren de jaren 70chopper achtige fietsen, al dan niet als e-bike, die het zeker in de verhuur goed zullen doen.

Oh ja! De elektrische stepjes! Honderden! Twee- of driewiel. Allemaal al voorbereid op de Franse regelgeving die naar de fabrikanten hopen straks ook Europese regelgeving wordt.

Maar ik was er vooral voor de onderdelen! Wij hergebruiken natuurlijk zoveel mogelijk onderdelen maar b.v. voor kettingkasten en handvatten moeten we vaak nieuw aanschaffen en de prijzen van de meeste Nederlandse groothandels zijn vaak meer dan twee keer zo hoog als bij de fabrikant zelf.

Ik heb weer een stapel visitekaartjes met nieuwe relaties en voor mij was deze beurs dan ook een succes. Beurs-directeur Klaus Wellman betitelt deze editie van Eurobike als een innovatie-gedreven mobiliteits-tentoonstelling. “De e-bike gaat een steeds belangrijker vervoersmiddel gaat worden, zowel in de stad als op het platteland, voor vrije tijd en voor het dagelijkse woon-werkverkeer.”

Met de komende Nederlandse lease-regeling voor fietsen is het duidelijk dat Gazelle en Batavus e.d. geen beurs nodig hebben. Ze verkopen straks de e-bikes als warme broodjes!