Wat brengt 2021 de gebruikte fietsenwinkel?

2020 is voorbij en gaf in fietsenland een enorme tweedeling. Waar de verkopers van E-bikes, mountainbikes en racefietsen de fietsen niet konden aanslepen verkochten de fietsenwinkels in gebruikte fietsen nauwelijks een fiets. Harm van TradeBikes werd regelmatig door fietshandelaren gebeld met de vraag: “Harm, ik heb al 3 dagen geen klant in m’n winkel gehad. Ben ik de enige?” Helaas; 70% minder omzet is geen uitzondering.

Dus wat voor 2021? Ik verwachtte voor 2020 dat e-bikes en specialisatie belangrijk zouden worden. De Covid pandemie heeft daar geen verandering in gebracht. Integendeel zelfs!

Er worden te weinig nieuwe E-bikes en racefietsen gemaakt

Juist doordat er een extreme vraag is naar E-bikes en speciale fietsen is er een groot tekort ontstaan. Onderdelenleveranciers kunnen niet aan de vraag voldoen waardoor fietsfabrikanten niet voldoende fietsen kunnen produceren. 16 weken moeten wachten voordat een fiets geleverd wordt is geen uitzondering! Dat is een gat in de markt voor gebruikte fietsen maar dan wel fietsen die de klant wil hebben.

 

Meer internationale studenten?

Studenten uit het buitenland zijn vooral voor fietswinkels in Amsterdam, Utrecht en andere universiteitssteden een belangrijke bron van inkomsten. Vele roepen dat na de zomer weer vele internationale studenten ons land binnenstromen. Maar let op!!! Dat zijn heel veel studenten die de opleidingen online volgen. Zij komen niet naar Nederland maar volgen de studie thuis in Duitsland, Spanje of Azie. Dus zij kopen of onderhouden geen fiets bij uw winkel!

 

Overstappen naar E-bikes

Moeten we overstappen naar E-bikes? Vrijwel elke gebruikte fietshandel heeft afgelopen jaar de vraag gekregen: “Heb je ook e-bikes?” Om antwoord te geven op die vraag haal ik graag een artikel ut 2011 van de Business Insider aan (https://www.businessinsider.com/morgan-stanley-tesla-2011-3).

Hierin staan twee dingen. Ten eerste de welbekende foto van 5th Avenue in NewYork uit 1900 met 1 auto en tientallen paard en wagens.

Daaronder de foto uit 1913 met nog maar 1 paard en wagen en de rest allemaal auto’s. Meer dan 100 jaar geleden is in 13 jaar tijd de paard en wagen helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Zijn de gewone fietsen van nu de paard en wagens van toen?

Ten tweede wordt met ongeloof geschreven dat beursbedrijf Morgan Stanley het autobedrijfje Tesla omschrijft alsof het de 4e automaker van Amerika kan worden. De koers van Tesla ligt op dat moment onder de 30 dollar en ze verwachten een absurd koersdoel van 70 dollar. Tesla aandelen zijn op dit moment meer dan 700 dollar waard en is qua beurswaarde groter dan alle Amerikaanse automakers bij elkaar.

 

Zo verwacht ik gaat het ook met E-bikes. Jongeren in de stad zeuren nu nog om een e-bike maar veel jongeren op het platteland hebben al een e-bike. Vergelijk het even met mobieltjes. Kinderen in groep 7/8 van de basisschool lopen nu al met een smartphone op zak. Wat gaan de ouders geven als ze naar de middelbare school gaan?

Moet je in elektrische fietsen? Het antwoord is JA maar met een grote MAAR. Techniek van elektrische fietsen is totaal anders dan van gewone fietsen. Een band vervangen van een wiel met een motor erin kan al een aparte ervaring zijn. Bij fietsen met een middenmotor staat er extreem veel kracht op de fietsketting dus een standaardketting voldoet niet. En dan de software om storingen uit te lezen! Gazelle, Stella, Qwic etc. doen extreem veel moeite om hun diagnose apparatuur en software alleen aan eigen dealers voor te behouden. Als niet erkend dealer heb je op een legale wijze geen enkele toegang tot deze zeer belangrijke gereedschappen.

 

Kleine fabrikanten van E-bikes

Er zijn allerlei Start-ups van jonge idealisten die een E-bike merk beginnen. Zowel in Nederland als in de rest van Europa. Zoek dit soort bedrijfjes op en wordt dealer!

 

Wordt specialist!

Verleden jaar zei ik: “Wordt specialist in bv een Sparta PickUp”. Dat is voor dit jaar niet meer genoeg. Er is alleen vraag naar E-bikes, high end mountainbikes/racefietsen en trendy fietsen. Trends komen en gaan. De matzwarte Sparta PickUp is nu nog trendy maar een rode voor geen meter.

Trendy fietsen op dit moment zijn:

  • GazelleNL
  • Transportfietsen
  • Zwarte omafietsen
  • Zwarte dubbelstangers
  • Veloretti’s (niet de gebogen frames)
  • VanMoofs

Bij de laatste een opmerking. De oude VanMoof fietsen zijn nog steeds supertrendy maar het nieuwe beetje kinderfiets model is dat absoluut niet.

Oh ja, als fietsenmaker vind je de voordrager een extra accessoire die je bij de fiets kan verkopen voor extra omzet. De vooral jonge consument ziet dat heel anders! Een omafiets is een omafiets maar een omafiets met zichtbaar een rekje voorop is voor de jonge consument een trendy transportfiets!

 

Specialist E-bikes

Het zijn er nog maar een paar. De jongens die eigenlijk niks van een fiets afweten maar heel erg goed zijn in elektronica en software. Met hun laptop en metertjes zien zij zo welke storing een E-bike heeft en kunnen het juiste onderdeel vervangen. De heel goede halen gewoon het display of de controler uit elkaar en vervangen een doorgebrand weerstandje of condensator. Deze jongens zijn vaak zzp’er en kan je per dagdeel inhuren in jouw winkel waardoor je als gewone fietsenmaker toch die specialistische e-bike kennis in huis hebt.

 

Specialist High End Mountainbikes en/of racefietsen

Normaal is een fiets een transportmiddel die je van A naar B brengt. Het was al eerder aan de gang maar vooral nu met de Covid pandemie zijn er hele kuddes mannen in balletpakjes die op een mountainbike of racefiets van A weer terug naar A fietsen. En zoals elke mannenhobby mag dat best wat geld kosten. Fietsen van 2 à 3.000,- euro zijn geen uitzondering en daarnaast accessoires als kleding, helmen, schoenen, fietsdragers voor de auto en gereedschappen om die dingen af te stellen vinden gretig aftrek. Met dat afstellen gaat regelmatig wat mis. Dus …. naar de racefietsspecialist! Ook hier weer specialisatie en alles weten van hydraulische remsystemen en moderne derailleursystemen. Ook voor gebruikte high end fietsen zullen ze je deur platlopen. Immers jij hebt ‘m meteen staan. Bij de dealer moeten ze gauw 3 maanden wachten. Maar hoe kom je aan die gebruikte fietsen ..?

 

Reparatiespecialist

Net als bij vakgarages bij auto’s komen er meer fietsenmakers die alleen repareren en geen fietsen meer verkopen. Dit kunnen zowel mobiele fietsenmakers als fietsenmakers met een vaste werkplaats zijn. Voor succes is wel dat je een perfect online reserveringsysteem hebt. Dus de klant kan om kwart voor tien z’n fiets brengen en weet dat ie een half uur later klaar is. Met iDeal vooraf betaald dus met recht ideaal. Omdat bij 2 op de 3 reparaties altijd meer stuk is dan de klant denkt wel extra tijd voor de fietsontvangst reserveren. Daarnaast is je inrichting belangrijk. Een grote tafel met tijdschriften waar klanten kunnen wachten, gratis en snel wifi en een goede koffiemachine zijn een must. Daarnaast hebbedingetjes aan de muur voor extra omzet.

 

Specialist kinderfietsen

Elke fietsenmaker ziet niet graag een kinderfiets voor reparaties. Immers de reparaties zijn net zo arbeidsintensief en dus geprijsd als bij gewone fietsen maar de klant verwacht een ‘kinder’prijsje. Ook hier kan specialisatie wonderen doen. Kleine reparaties kan je fluitend af maar bij prijzige reparaties kan je in je winkel meteen doorverwijzen naar een voordeliger alternatief in de vorm van een nieuwe of goede gebruikte kinderfiets.

 

Circulair en refurbished

Het is hot om circulair te ondernemen. Producten of grondstoffen hergebruiken op een manier zodat er geen afval overblijft. Via Coolblue kunnen we gerefubished iPhones kopen. Oftewel gerepareerd en opgeknapt. Met fietsen doen we dat al 100 jaar! Oude fietsen knappen we als fietsenmakers op. Daarbij gebruiken wij als branche niet alleen nieuwe onderdelen maar hergebruiken of reviseren we ook gebruikte onderdelen. Allemaal weten we wat de gebreken zijn bij bepaalde merken. Fietsen van deze merken repareren we en vervangen we de slechte onderdelen voor betere onderdelen. Omdat we als branche al die 100-jarige ervaring hebben kunnen wij nu gebruikte fietsen maken die in feite beter zijn dan de oorspronkelijke nieuwe fiets. Er zijn maar weinig branches die dat ook kunnen zeggen.

 

Slaat de Bovag de plank mis?

De Bovag verwacht voor komend jaar een verkoop van bijna 1,1 miljoen nieuwe fietsen waarvan net als vorig jaar ca. de helft aan E-bikes. Dat de verkoop van E-bikes met 10 tot 15% stijgt geloof ik meteen maar hoe komen ze aan die half miljoen gewone fietsen? Immers, ook bij de merkdealers verkopen ze nauwelijks gewone fietsen. Het antwoord is … kinderfietsen! Een fiets is een fiets dus ook een kinderfiets en omdat gebruikte kinderfietsen volledig afgeragd zijn kopen veel ouders een leuk nieuw kinderfietsje en tillen daarmee het aantal verkochte nieuwe fietsen naar ruim boven een miljoen.

 

Minder gebruik OV

De NS en busmaatschappijen zeggen dat ze een omzetverlies hebben van 50 tot 60%. Als ik ’s ochtends en ’s avonds naar de bussen en treinen kijk denk ik dat ze veel meer omzetverlies hebben. Stel voor dat er nog maar 30% van de passagiers vervoeren dan betekend dat ook dat er 70% minder mensen met de ‘stations’fiets naar het station gaan. Die stationsfiets is in heel veel gevallen een gebruikte fiets. Dus ook hier veel omzetverlies voor de gebruikte fietsenwinkel.

 

Wordt 2021 dan een goed jaar?

Ik heb geen kristallen bol maar ik denk dat iedereen wel snapt dat we met onze tijd mee moeten gaan. Fietsen wordt nog populairder maar dan met e-bikes e.d. op een andere manier. De techniek in een Volkswagen Golf is totaal anders dan van een VW Kever van 50 jaar geleden. De topmodellen Giants en Gazelles van nu zijn rijdende computers en totaal andere fietsen dan een 50 jaar oude Gazelle Primeur met een 3-versnelling Sturmey Archernaaf. Zoals alleen hobbyisten nog een VW Kever willen wordt dat ook zo voor die Gazelle Primeur. Wellicht nog niet overal dit jaar maar denk eens aan 2030?

 

Concurrentie? Fietswinkel.nl is zo goed als failliet, Swapfiets heeft nog nooit winst gemaakt en gaat helemaal over op e-bikes en zelfs op e-steps. Nee als gebuikte fietsenhandel zijn we meer de concurrent van ons zelf. Als we ons niet aanpassen zijn wij de paard en wagenverkopers van 1913.

 

Ik denk dat we twee kanten op kunnen. Specialisatie of juist generalisatie.

Met specialisatie is de autohandel ons voorgegaan. De BMW-specialist, de Mini-specialist, specialist Amerikaanse Pick-ups, bedrijfswagens of elektrische auto’s. Dat zijn de zaken die het goed doen. Mijn advies is: “Maak jezelf een specialist!”

 

Aan de andere kant zit de kringloopwinkel. Die krijgen vrijwel alles gratis en verkopen dat voor schappelijke prijzen. Omzet is meteen bruto-winst! Nou kan je natuurlijk ook een rekje gebruikte kleding of wat oude stoelen in je winkel zetten maar niemand loopt een fietsenwinkel binnen voor een gebruikte stoel. Andersom lopen dagelijks honderden mensen een kringloop binnen waar ze toevallig ook fietsen verkopen …